Groenlof

Groenlof

vrijdag 22 juni 2012

Burgers Bakken met macPim

Zondag 17 juni was het weer eens tijd voor Budapest koken en West.
Dit keer was het thema: burgers bakken!

Het werd de middag van de Big Bang Burger Bar!
Deze naam heeft een beetje uitleg nodig, ik ben fan van de Britse schrijver Douglas Adams en zijn befaamde SF-komedie 'The Hitchhiker's Guide to the Galaxy" In deze trilogie in vijf delen (met een postuum zesde deel)   beschrijft Adams het wel en wee van de Aardbewoner Arthur Dent die het heelal gaat doorfliften nadat de Aarde gesloopt is voor de aanleg van een intergalactische snelweg....
Het restaurant aan het eind van het heelal
In boek 2, The Restaurant at the End of the Universe, komt Arthur met zijn reisgenoten terecht in het restaurant aan het einde van het universum, van waaruit al etend en drinkend met het eind van het heelal kan meemaken.
De gastheer zegt in zijn welkomstwoord dat hij die morgen een show heeft gegeven bij de 'Big bang Burger Bar' aan het andere eind van het universum, waar men al burgers etend de Big bang kan bewonderen.....

"Good evening ladies and gentlemen, I am your host for tonight, Max Quordlepleen, and I have just come straight from the other end of time where I have been hosting a show at the Big Bang Burger Bar and I will be your host for this historic event - the End of History itself."
Ik wou al eerder iets met burgers doen, sinds de zelfgemaakte bietentartaartjes, en besloot dit bij het ontbijtcafe maar eens uit te halen. En deze naam kon natuurlijk niet missen wat mij betreft!
Ik weet het, beste lezers, ik ben nu eenmaal een nerd.....
 17 juni 2012 Big Bang Burger Day!
Zondagmorgen 11 uur, voorbereiden en alles klaarzetten in de ondertussen welbekende en vertrouwde keuken, zodat na 12'en de boel open kan. 
Het idee was simpel dit keer, niet teveel verschillende dingen klaar maken maar een keuze uit 4 soorten burgers en verder kunnen de bezoekers allerlei vullingen bij het broodje burger nemen, zoals, sla, tomaat, tafelzuur, picallilly, sausjes, humus, pindakaas, sambal, boter etc.
Met simpel bedoel ik dat alles wat ik ging doen, burgers bakken was.....
Gemaakt met behulp van de ringen, hier de bonenburger en de bietenburger, oude bekende. Verder ook tempehburgers (mini's gesneden met de kleine ring en gemarineerd) en supermarkt-vegaburgers half of heel ('halvemaantjes of vollemaantjes'). Dus ik stond de hele middag burgers te flippen. 
Wat mooie beelden opleverde van het eindprodukt: 
En dan waren er natuurlijk ook cheeseburgers, met cheddar eromheen gesmolten....
Als extraatje kon ik het alleen niet laten een Italiaans broodje te bakken, met olijfolie en veel rozemarijn.....erg lekker!
Wat brood betreft, ik gebruikte dit keer wit en bruin Marokkaans brood maar de volgende keer wil ik toch wel echt bolletjes gebruiken, dan past alles er wat beter op.....en valt het er niet meteen uit....want dat gebeurt toch....
 Geen paniek verder! 
(zoals de Hitchhiker's Guide zegt)
Maar wel de volgende keer wat beter oppassen, ik had een 'hete olie' ongelukje bij het bakken in de gloeiende pan, maar de burgers zagen er zo wel mooi aangebakken uit, want dat hoort bij burgers! Een beetje zwart mag...
Brandwonden liever niet....
Maar de burger bar was een sukses, ik ga dat zeker nog wel eens doen, daar of ergens anders. Met dank voor de inspiratie aan Douglas Adams, die naar zijn initialen door fans liefkozend DNA wordt genoemd en helaas veel te vroeg overleden is.
Douglas Adams, 1952-2001
 
En Pim is ook tevree, 
Alleen niet met een kopje thee...
Het was weer een fijn bakmiddagje in het Groene Westen! Hier de mooie Pesthuislaan, op het oude Wilhelmina Gasthuis terrein. 
Tot de volgende keer!
Morgen bij mooi weer barbeknoeien in het Vondelpark!
Enne, zou het alweer rabarbertijd zijn?
Groeten
Groenlof Pim

Geen opmerkingen:

Een reactie posten